martes, 12 de mayo de 2015

Unitat de Tècniques Augmentatives de Comunicació (UTAC)


  Característiques personals dels subjectes seleccionats que necessiten l’ajut dels sistemes alternatius i augmentatius de comunicació.

Nom
Subjecte 1
Edat
home de 33 anys 
Diagnòstic principal
Diagnosticat amb Retard Mental Moderat, amb  Disàrtria (Trastorn del Llenguatge) i amb crisis freqüents  d’epilèpsia.
Percentatge de disminució
78%
Autonomia
Necessita ajuts per desplaçar-se.(cadira de rodes).
ICAP
 Periòdica, atenció i supervisió freqüent.
Trets de personalitat
Emocionalment estable, amb conducta adequada i mostra interès per relacionar-se. es mostra tranquil  comunicatiu, amb ganes de parlar i ser escoltat.
Quin sistema o ajut necessita per comunicar-se.
Mostra un llenguatge pobre que ha anat perdent amb els anys. Utilitza sempre el mateix discurs i sempre espera les respostes dels altres per no fer l’esforç de contestar. Encara conserva un llenguatge residual que cal estimular i treballar. Amb imatges per treballar els conceptes que encara recorda (els colors, els números, noms d’animals, transports...).En les sessions a part d’estimular la parla aprofitem les imatges per fer associacions de paraules.


Nom
Subjecte 2
Edat
home de 51 anys 
Diagnòstic principal
Diagnosticat amb Paràlisis Cerebral amb disàrtria i apràxia de la parla (Trastorn del Llenguatge)
Percentatge de disminució
75%
Autonomia
Necessita ajuts per desplaçar-se.(cadira de rodes).
ICAP
Periòdica, atenció i supervisió freqüent.
Trets de personalitat
Molt participatiu sempre està disposat a col·laborar amb una força de voluntat excepcional. Treballa força malgrat les dificultats que presenta s’esforça perquè es pugui fer entendre.
Quin sistema o ajut necessita per comunicar-se.
Necessita suports per la comunicació mitjançant commutadors. També es pot comunicar amb suports pictogràfics mitjançant un sistema de comunicació SPC, amb un ordinador adaptat per aquests programes.
Amb els plafons de comunicació pot assenyalar amb la mirada i complementar amb la paraula( última síl·laba) que pot completar amb la nostra ajuda.
Pendent valoració per part de l’UTAC. (Cadira adaptada amb commutador).



Les funcions de la UTAC són l'avaluació, la intervenció i el seguiment dels usuaris, per donar suport al seu desenvolupament,  participació i inclusió social; l’assessorament i la cooperació amb els familiars, els professionals i les institucions; la divulgació, la formació i la recerca.

L'avaluació, la intervenció i el seguiment tenen per objecte orientar i millorar les competències dels usuaris, els familiars i els professionals sobre els sistemes de signes i les tecnologies de suport més adequades, i sobre els procediments d'intervenció i d'interacció social necessaris en l’entorn familiar, hospitalari, residencial, escolar, laboral i comunitari. Aquestes activitats es concreten en una primera visita; diverses sessions d'avaluació; l'assessorament i un procés d'intervenció i seguiment orientat a garantir la bona marxa del procés i fer front a les noves necessitats dels usuaris.

La cooperació amb els familiars, els professionals, i les institucions es proposa de millorar la seva competència com a interlocutors dels usuaris de comunicació augmentativa, i les seves habilitats per interactuar, ensenyar i crear entorns facilitadors del desenvolupament i la qualitat de vida. Es concreta en la participació dels familiars i els professionals en les sessions d'avaluació, intervenció i seguiment dels usuaris., en sessions de seminari i tallers i en consultes obertes. 

La UTAC col·labora amb entitats com els Centres d'Atenció a Disminuïts (CAD), els Centres de Desenvolupament Infantil i Atenció Primerenca (CDIAP), els Equips d’Assessorament Psicopedagògic (EAP) i altres Serveis Educatius, els centres de formació (Escoles, Instituts, Escoles d'Adults, Universitats), els Hospitals, els Centres de Rehabilitació, els Tallers i Centres de Teràpia Ocupacional, els Centres de Dia i les Residències, etc., per tal de donar-los suport en les seves activitats d'atenció i habilitació dels usuaris amb discapacitat motriu. 

 utac.sirius.bsf@gencat.cat

Nom
Subjecte 3
Edat
home 66 anys 
Diagnòstic principal
Diagnosticat amb Paràlisi cerebral amb hemiplegia esquerra.
Percentatge de disminució
Gran disminució 100%.Resident amb suport generalitzat
Autonomia
Necessita ajuts per desplaçar-se.(cadira de rodes).
ICAP
Periòdica, atenció i supervisió freqüent.
Trets de personalitat
Emocionalment estable, amb conducta adequada però amb tendència a aïllar-se. En canvi li agrada participar en les activitats d’estimulació de la parla.
Quin sistema o ajut necessita per comunicar-se.
Necessita ajuts per arribar a la parla com són els comunicadors electrònics.


Nom
Subjecte 5
Edat
Dona de 24 anys 
Diagnòstic principal
Diagnosticat amb Paràlisis Cerebral. Neoplàsia cervell. Parèsia part esquerra.  Freqüents pèrdues de memòria quan parla.
Percentatge de disminució
76%. Suport generalitzat.
Autonomia
Necessita ajuts per desplaçar-se. Li cal bastó.
ICAP
Periòdica, atenció i supervisió freqüent.
Trets de personalitat
Molt participativa sempre està molt alegre amb una força de voluntat excepcional. Participativa malgrat les dificultats que presenta s’esforça molt.
Quin sistema o ajut necessita per comunicar-se.
Necessita suports per la comunicació mitjançant activitats que estimulin la parla i la part cognitiva. Amb els plafons de comunicació pot assenyalar i dir les paraules, llegeix força bé encara que a vegades fa omissions i substitucions.


Nom
Subjecte 4
Edat
Dona de 69 anys 
Diagnòstic principal
Sord-mudesa. Amb paràlisis i hemiplegia esquerra.  
Percentatge de disminució
75%
Autonomia
Necessita ajuts per desplaçar-se.(cadira de rodes).Amb la mà dreta la té molt funcional (palanca per moure la cadira , menjar, treballs manuals...)
ICAP
Periòdica, atenció i supervisió freqüent.
Trets de personalitat
Molt activa i controladora. Li agrada supervisar-ho tot, s’expressa amb el gest que acompanya amb monosíl·labs. També utilitza algun símbol del llenguatge de signes.
Quin sistema o ajut necessita per comunicar-se.
Necessita un reforç més logopèdic treball d’articulació de sons completar paraules. Treball de pràxies i estimulació llenguatge oral mitjançant imatges que va llegint i repetint.
L’objectiu seria arribar a expressar-se amb el gest i la paraula o pseudoparaula complementada.

No hay comentarios:

Publicar un comentario