sábado, 3 de mayo de 2014



LES MEVES PRÀCTIQUES A SANT JOAN DE DÉU





PRIMERA REUNIÓ (FEBRER)

Vaig començar a posar-me en contacte amb l’entitat de Sant Joan de Déu d’Almacelles a Lleida pels voltants del mes de febrer, on vaig fer una primera entrevista prèvia amb la cap de formació del centre.
El que més em va cridar l’atenció de tot és la desconeixença de la figura del psicopedagog en el centre i menys si es tractava d’un estudiant de pràctiques. Normalment sempre tenen estudiants de psicologia o treball social inscrits en la Universitat de Lleida.
Un altre aspecte que em va cridar l’atenció va ser l’organització de l’horari i les activitats que jo podria aprofitar malgrat el poc temps que disposàvem. Però aquest aspecte s’anat solventant gràcies a l’ajuda de tots els components que formen l’equip de les Llars Residències.
Aquests grups realitzen diferents activitats distribuïdes en els quatre espais ubicats en un mateix edifici separat per estances que acullen els diferents grups formats per unes 8 o 10 persones amb retard mental lleu/mitjà amb altres malalties o trastorns greus que dificulten la seva autonomia i necessiten el suport i l’acompanyament del esplèndid personal humà que treballa en el centre.
Les diferents activitats que es desenvolupen en els diferents espai de la Llar- residència estan pensats per oferir activitats de tipus ocupacionals, laboral, d’oci i fomentar un context de vida que fomenti un sentit familiar i satisfacció amb l’entorn.
Activitats que es fan en aquest context :


        Activitats de reciclatge i destrucció de paper (treball en empresa i entitats del poble d’Almacelles).

         Activitats de recollida i buidatge de papereres.

         Activitats de neteja del parc i jardins del centre.

       Taller de botiga amb compra i venda d’alguns productes amb la supervisió pel maneig dels diners.
       Sessions de treball musical amb activitats sensibilització d’instruments amb la música seguint els ritmes amb el propi cos.
         Un cop a la setmana van a fer teràpia amb els cavalls (hipoteràpia) on es millora la comunicació, l’autoestima i la interacció amb el cavall.
         Activitats i sortides caminant al poble, a la piscina ...
        Tallers de cuina, elaboració de coques i petits pastissos on tots col·laboren en l’elaboració. Petites col·laboracions amb altres Llars-residències per treballar en algun projecte en comú com a eix transversal de les Llars.







PRIMERES   SESSIONS DEL  7 AL 14 DE FEBRER
Desprès de parlar  amb la coordinadora de formació i dels  diferents espais i característiques de les  Llars residències que formen el complex de Sant Joan de Déu d’Almacelles, vaig entrevistar-me  amb el meu tutor de pràctiques psicòleg vocacional que sempre acompanya als residents dia a dia i que treballa des de fa molts anys a Sant Joan de Déu. S’encarrega de portar la Llar residència i de coordinar a tot el personal que insereix amb els pacients que presenten  discapacitat intel·lectual  per tal d’orientar i assessorar en les activitats diàries que es duen a terme. També em va ensenyar l’espai i les estances on es fan les activitats per aquests grups amb el personal especialitzat com són monitors o educadors socials.
En un espai concret es fan activitats d’ergonomia (es treballa el control postural, exercicis sentats a la cadira, rotació del cap, estirament d’extremitats i coordinació. En un altre espai es troba la sala polivalent on es treballa la botiga i el quiosc. Amb el control del maneig dels diners. En un altre hi ha la sala de musicoteràpia on es treballa  la sensibilització  i el gust per la música. En una sala hi ha una cuina on dos cops a la setmana es fan petis pastissos o coques que es venen  a la botiga. Un cop a la setmana  es fa treball sensorial amb cavalls que venen al centre a treballar la interacció amb el cavall (hipoteràpia). També el centre de Sant Joan de Déu disposa de pistes i serveis per la pràctica de diferents esports (la marxa, jocs amb pilota, bitlles..).
Un indret molt especial és el jardí de les olors i les sensacions que ells mateixos s’encarreguen de tenir-lo ben arreglat. Amb treballs de reg, abonament i neteja de les plantes aromàtiques.


TEMPS D'OBSERVACIÓ ( FEBRER-MARÇ)

Durant aquestes setmanes  desprès de conèixer els diferents espais on desenvoluparé la meva tasca vaig  passar a l’observació dels diferents grups que composen les llars.
Va ser tot un món desconegut per a mi ja que la meva experiència sempre ha estat en l’educació especial amb infants i no havia estat mai amb adults amb discapacitat intel·lectual. Tota la voluntat que va posar el personal em va ajudar molt a superar les primeres inseguretats, les primeres reaccions però tot va anar de meravella em vaig sentir molt acollida i satisfeta per haver escollit el centre on volia fer les pràctiques de psicopedagogia.
Desprès  del període d’observació vaig passar a la recollida d’informació  sobre la discapacitat intel·lectual i les  quantitat de treball que es podia fer en el centre i el que podia fer en les meves pràctiques. 




No hay comentarios:

Publicar un comentario