PRIMERA
REUNIÓ (FEBRER)
Vaig
començar a posar-me en contacte amb l’entitat de Sant Joan de Déu d’Almacelles
a Lleida pels voltants del mes de febrer, on vaig fer una primera entrevista
prèvia amb la cap de formació del centre.
El
que més em va cridar l’atenció de tot és la desconeixença de la figura del
psicopedagog en el centre i menys si es tractava d’un estudiant de pràctiques.
Normalment sempre tenen estudiants de psicologia o treball social inscrits en
la Universitat de Lleida.
Un
altre aspecte que em va cridar l’atenció va ser l’organització de l’horari i
les activitats que jo podria aprofitar malgrat el poc temps que disposàvem.
Però aquest aspecte s’anat solventant gràcies a l’ajuda de tots els components
que formen l’equip de les Llars Residències.
Aquests
grups realitzen diferents activitats distribuïdes en els quatre espais ubicats
en un mateix edifici separat per estances que acullen els diferents grups
formats per unes 8 o 10 persones amb retard mental lleu/mitjà amb altres
malalties o trastorns greus que dificulten la seva autonomia i necessiten el
suport i l’acompanyament del esplèndid personal humà que treballa en el centre.
Les
diferents activitats que es desenvolupen en els diferents espai de la Llar- residència
estan pensats per oferir activitats de tipus ocupacionals, laboral, d’oci i
fomentar un context de vida que fomenti un sentit familiar i satisfacció amb l’entorn.
Activitats
que es fan en aquest context :
Activitats
de reciclatge i destrucció de paper (treball en empresa i entitats del poble d’Almacelles).
Activitats
de recollida i buidatge de papereres.
Activitats
de neteja del parc i jardins del centre.
Taller
de botiga amb compra i venda d’alguns productes amb la supervisió pel maneig
dels diners.
Sessions
de treball musical amb activitats sensibilització d’instruments amb la música seguint
els ritmes amb el propi cos.
Un
cop a la setmana van a fer teràpia amb els cavalls (hipoteràpia) on es millora
la comunicació, l’autoestima i la interacció amb el cavall.
Activitats
i sortides caminant al poble, a la piscina ...
Tallers
de cuina, elaboració de coques i petits pastissos on tots col·laboren en l’elaboració. Petites
col·laboracions amb altres Llars-residències per treballar en algun projecte en
comú com a eix transversal de les Llars.
PRIMERES
SESSIONS DEL 7 AL 14 DE FEBRER
Desprès de parlar amb la coordinadora de formació i dels diferents espais i característiques de
les Llars residències que formen el complex
de Sant Joan de Déu d’Almacelles, vaig entrevistar-me amb el meu tutor de pràctiques psicòleg vocacional
que sempre acompanya als residents dia a dia i que treballa des de fa molts
anys a Sant Joan de Déu. S’encarrega de portar la Llar residència i de
coordinar a tot el personal que insereix amb els pacients que presenten discapacitat intel·lectual per tal d’orientar i assessorar en les
activitats diàries que es duen a terme. També em va ensenyar l’espai i les
estances on es fan les activitats per aquests grups amb el personal
especialitzat com són monitors o educadors socials.
En un espai concret es fan activitats d’ergonomia
(es treballa el control postural, exercicis sentats a la cadira, rotació del cap,
estirament d’extremitats i coordinació. En un altre espai es troba la sala
polivalent on es treballa la botiga i el quiosc. Amb el control del maneig dels
diners. En un altre hi ha la sala de musicoteràpia on es treballa la sensibilització i el gust per la música. En una sala hi ha
una cuina on dos cops a la setmana es fan petis pastissos o coques que es
venen a la botiga. Un cop a la
setmana es fa treball sensorial amb
cavalls que venen al centre a treballar la interacció amb el cavall (hipoteràpia).
També el centre de Sant Joan de Déu disposa de pistes i serveis per la pràctica
de diferents esports (la marxa, jocs amb pilota, bitlles..).
Un indret molt especial és el jardí de
les olors i les sensacions que ells mateixos s’encarreguen de tenir-lo ben arreglat.
Amb treballs de reg, abonament i neteja de les plantes aromàtiques.
TEMPS D'OBSERVACIÓ ( FEBRER-MARÇ)
Durant aquestes setmanes desprès de conèixer
els diferents espais on desenvoluparé la meva tasca vaig passar a
l’observació dels diferents grups que composen les llars.
Va ser tot un món
desconegut per a mi ja que la meva experiència sempre ha estat en l’educació
especial amb infants i no havia estat mai amb adults amb discapacitat
intel·lectual. Tota la voluntat que va posar el personal em va ajudar molt a
superar les primeres inseguretats, les primeres reaccions però tot va anar de
meravella em vaig sentir molt acollida i satisfeta per haver escollit el centre
on volia fer les pràctiques de psicopedagogia.
Desprès del període d’observació vaig passar a la
recollida d’informació sobre la
discapacitat intel·lectual i les
quantitat de treball que es podia fer en el centre i el que podia fer en
les meves pràctiques.
No hay comentarios:
Publicar un comentario